keskiviikko 30. lokakuuta 2013

KAIKKI MARKKINOIJAT OVAT VALEHTELIJOITA

Olet valehtelija
Kuten minäkin.
Jokainen on valehtelija. Sepitämme itsellemme tarinoita, koska olemme taikauskoisia. Käytämme tarinoita oikopolkuina, koska valtava tietomäärä on liian pökerryttävä, jotta saisimme selvää kaikista yksityiskohdista. Kertomamme tarinat ovat valheita, joiden avulla erittäin monimutkaisessa maailmassa on helpompi elää. Keksimme tarinoita tuotteist, palveluista, ystävistä, työnhakijoista, urheilujoukkuesita ja joskus jopa säästä.

Tarinoiden kertominen Internet-maailmassa

Markkinoijat saivat kohtauksen (ja käytän sitä termiä harvoin), kun television ja teollisuuden muodostama kompleksi romahti. He menivät panikkiin, koska olivat eläneet ja kukoistaneet sen illuusion varassa, että markkinointi=mainonta ei enää toiminut, heillä ei ollut aavistustakaan, mitä pitäisi tehdä.
P&G ja muut isot mainostoimistot kuluttivat miljoonia yrittäessään luoda televisiomainosten kaltaisia mainoksia Internettiin. (Yhä on komiteoita ja komissioita, joiden tarkoitus on ajaa sellaisia nettiyhteisöihin.) Melko nopeasti ne kuitenkin huomasivat, että jos ihmiset pystyivät hyppäämään mainosten yli, he myös tekivät niin.


MIKÄ ON SINUN TARINASI? 



Sen ihmiset haluavat sinusta tietää. He haluavat ansioluettelosi, pakkauksesi, ehdokkuutesi, mainontasi ja asiakaspalvelijoidesi kertovan tarinan.
Kohtaamasi haaste on nyt selvillä. Sinulla on oltava yhden mukainen, aito tarina, joka on kehystetty sen henkilön maailmankuvan mukaan, jolle kerrot tarinan. Tarinasi on oltava vankka ja rehellinen ja läpinäkyvä ja sinun on varauduttava elämään sitä näkyvästi.
Kyllä, kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita. Mutta menestyneet ovat niitä, jotka voivat rehellisesti kertoa meille tarinan, jonka haluamme uskoa ja jakaa.


JOS haluat myydä tuotteet tai palvelun tai ehdokkaan tai organisaation, joka vaikuttaa ihmisten tunteisiin

JA JOS haluat tuottoa (rahallista, markkinaosuutta tai ääniä) tuntemuksia, 

SILLOIN on kestettävä panostuksena uudelleen. Keskity kertomaasi tarinaan. Kertomasi tarina vaikuttaa ihmisten tunteisiin tuotetta kohtaan. Viime kädessä tarina on tuote.

JOTKUT KULUTTAJAT välttelevät tai vastutavat tai kieltäytyvät kuulemasta tarinaasi. Se ei haittaa. Kerro tarinasi niille, jotka haluavat kuunella sitä, uskoa sen ja kertoa siitä ystävilleen.

ENNEN kuin alat kertoa tarinaasi, sinun on pakko elää se. Tehdääksesi siitä aidon. Jokaisen tekosi ja lähettämäsi viestin on tuettava tarinaa.

LOPUKSI ymmärrä, että asemassasi on valtaa ja käytä valtaasi oikein, kerro maailmalle koko totuus ja levitä levittämisen arvoisia ideoita.







Kertoi Seth Godin.

3 kommenttia:

  1. Luettu! :) laita mobiili asetukset päälle niin parempi lukia puhelimella :)

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista